Nabijanie klimatyzacji. Czym jest i kiedy udać się do serwisu?

 

Klimatyzacja i czynnik chłodzący

Klimatyzacja potrzebuje do pracy czynnika chłodzącego. Najczęściej będzie to czynnik hfo-1234yf lub - w przypadku starszych aut – R-134a. Jest to specjalna substancja, która odpowiada za obniżenie temperatury w trakcie pracy układu. Z biegiem czasu ilość czynnika w zbiorniku zmniejsza i konieczne staje się jego uzupełnienie.

Czynnik chłodniczy r134a to podstawowa substancja używana w układach klimatyzacji. Od 2018 roku staje się on jednak coraz mniej popularny ze względu na bardziej ekologiczny hfo-1234yf. Niemniej jednak czynnik r134a jest znacznie tańszy od swojego bardziej przyjaznego dla środowiska odpowiednika. Kosztuje on bowiem zwykle 20-50 zł za 100 gramów.

Z kolei czynnik hfo-1234yf został wprowadzony do użytku ze względu na politykę klimatyczną Unii Europejskiej. Jego największą wadą jest wysoka cena. Wynosi ona bowiem 80-120 zł za 100 gramów. Sprawia, że niektórzy kierowcy rezygnują z uzupełniania poziomu substancji chłodzącej w układzie albo szukają oszczędności, które mogą skutkować poważną awarią. Jej usunięcie będzie niezwykle kosztowne, dlatego też nie warto skąpić na nabijaniu klimatyzacji.

Zbyt niski poziom czynnika może doprowadzić nie tylko do nieprawidłowej pracy układu, ale również do jego awarii. Wiele usterek bywa kosztownych, dlatego też warto dbać o stan klimatyzacji w swoim samochodzie.

Nabijanie klimatyzacji

Aby uzupełnić poziom czynnika chłodzącego, konieczne jest nabicie klimatyzacji. Cały proces trwa około godziny i odbywa się w serwisie. Czas jest uzależniony przede wszystkim od wielkości oraz szczelności danego układu.

Przy okazji nabijania klimatyzacji warto również zbadać szczelność układu. W tym celu niezwykle przydatne staje się wykonanie próby azotowej. Dzięki niej będzie można wykryć wszelkie nieszczelności.

Jak często należy nabijać klimatyzację?

Specjaliści zajmujący się serwisowaniem układów wskazują jednoznacznie, że klimatyzację powinno się nabijać raz w roku. Najlepiej jest uczynić to przed rozpoczęciem upałów, zanim w warsztatach pojawią się kolejki. Należy również pamiętać, że klimatyzacja przydatna jest nie tylko latem. Jesienią, kiedy pojawi się problem parujących szyb, będzie można skorzystać z układu chłodzenia i oczyścić je bez konieczności używania ściereczki.

Klimatyzacja jest bez wątpienia jednym z najbardziej przydatnych elementów wyposażenia samochodu. Doceniają ją nie tylko kierowcy, ale również pasażerowie. Szczególnie latem, kiedy upały bywają naprawdę nieznośne. Aby móc w pełni cieszyć się z klimatyzacji, należy pamiętać o jej nabijaniu oraz prawidłowym serwisie.