Reflektory LED a prawo europejskie
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że w niektórych krajach należących do Unii Europejskiej możliwe jest to, by samodzielnie zaprojektować reflektor LED, stworzyć dla niego obudowę i zamontować go w swoim samochodzie. Tak przygotowany element należy poddać przeglądowi, aby sprawdzić, czy jego instalacja jest zgodna z przepisami. Dotyczy to również sytuacji, gdy reflektor LED jest nawet minimalnie modyfikowany lub został zakupiony poza granicami UE.
Wyjątkiem jest certyfikacja, która gwarantuje, że komponent w połączeniu z odpowiednim pojazdem spełnia wszystkie wymagania prawne. ECE, często nazywana E-certyfikacją, wywodzi się, podobnie jak przepisy, od ustaleń Komisji Europejskiej. Można ją rozpoznać po literze E w okręgu. Znajduje się tam też numer, który oznacza kraj wydania. Taki symbol gwarantuje, że nie straci się uprawnień do prowadzenia samochodu, instalując reflektor LED.
Modernizacja i wymiana reflektorów LED
Zasadniczo istnieją dwa sposoby na wymianę reflektorów LED: za pomocą zestawu do konwersji lub retrofitowych reflektorów LED. W pierwszej wersji całkowicie wymienia się przednie reflektory wraz z obudową. Zwykle nie stanowi to problemu i trwa łącznie z demontażem około dwóch godzin. W całym procesie najważniejsze jest jednak zadbanie o najmniejszy szczegół i całkowite uszczelnienie wszystkich elementów – nawet jedna kropla deszczu może uszkodzić taki reflektor. Dodatkowo konieczne jest właściwie okablowanie i sprawdzenie, czy każda złączka jest na swoim miejscu.
Przy modernizacji trzeba zadbać o jeszcze jeden element – zwłaszcza w starych samochodach, w których zasilanie elektryczne nie jest kompatybilne z diodami LED. Przy takiej wymianie należy zainstalować adaptery lub transformatory. W przypadku samochodów, w których reflektor LED mógłby być teoretycznie dostępny, ale jeszcze nieprzewidziany dla konkretnego modelu, wystarczy wymienić obudowę i wtyczkę.
Przy modernizacji reflektorów LED zachowuje się starą obudowę, ale zastępuje się tradycyjne żarówki lampami LED. Przeważnie są one w pełni kompatybilne ze starszymi zasilaczami lub są dostarczane z adapterami, które można natychmiast podłączyć do starych wtyczek. Trudno się tutaj pomylić, ponieważ instalacja jest zasadniczo podobna do typowej wymiany żarówki. Jednak nie zawsze tak jest, ponieważ istnieją również np. specjalne diody typu retrofit wyposażone w wentylator, który również potrzebuje prądu. Trzeba więc przy każdej wymianie sprawdzić wskazówki montażowe producenta i podążać za instrukcją.