Jeżdżąc z za słabym oświetleniem możemy nie zauważyć pieszego wchodzącego na jezdnię, czy rowerzysty jadącego poboczem – tym bardziej, że niestety nie wszyscy niezmotoryzowani na drodze posiadają elementy odblaskowe lub świecące. Jednak nie tylko za słabe oświetlenie może być niebezpieczne. Źle ustawione lub zbyt mocne światła mogą być podobnie groźna na drodze, ponieważ mogą doprowadzić do oślepienia innych uczestników ruchu. Należy zwrócić uwagę również na źródła światła wewnątrz pojazdu. Zbyt mocne, migające światła, kolorowe ledy, czy za mocno podkręcone podświetlenie zegarów może spowodować rozproszenie kierowcy.
Główne parametry, na które powinno się zwrócić uwagę przy wyborze świateł w samochodzie
Aby kierowca miał najlepszy kontrast widzenia po zmroku temperatura światła powinna być jak najbardziej zbliżona do światła dziennego. Obecnie najbardziej popularne są w tej materii lampy ksenonowe, ale powoli wchodzą na rynek światła LED i laserowe, których barwa jest najbliżej światła naturalnego.
Jest to jeden z najważniejszych parametrów i wynika bezpośrednio z wybranego źródła światła. Często błędnie zwracamy uwagę na to, jak żarówka oświetla drogę bezpośrednio przed maską samochodu i na tej podstawie decydujemy się na wybór reflektorów. Specjaliści od motoryzacji zwracają jednak uwagę na to, że zagrożenie na drodze bardzo często nie znajduje się zaraz przed maską, a jakieś 50 metrów przed jadącym autem.
Żarówki, które wytwarzają więcej światła lepiej nadają się do oświetlania właśnie tych newralgicznych punktów jezdni. I to właśnie natężenie światła odpowiada za zasięg reflektorów w pojeździe. Oczywiście, aby żarówka świeciła poprawnie należy zadbać o to, aby reflektory były odpowiednio wyczyszczone i wyregulowane.
Natężenie światła często błędnie jest uznawane za synonim strumienia światła. Strumień świetlny to nic innego, jak łączna ilość światła emitowana przez dane źródło. Nie jest to jednak równe natężeniu światła, czyli temu, co do punktu oświetlanego dociera.
Bardzo ważne jest stosowanie żarówek ze sprawdzonych źródeł, od znanych i szanowanych producentów. Stosowanie tańszych zamienników może prowadzić do tego, że żarówka jest gorzej wykonana i nie wykorzystuje 100% swojego świetlnego potencjału. Każda kupiona przez nas żarówka powinna być sprawdzona i mieć odpowiednie atesty.
Obecnie na rynku motoryzacyjnym występują standardowe halogeny, które dają słabe światło i mają przeważnie nienaturalną, żółtą barwę. Znacznie lepszą formą oświetlenia drogi są ksenony – są znacznie mocniejsze i dają światło o naturalnej barwie. Coraz popularniejsze stają się ledy, które poza mocnym świeceniem i naturalną barwą charakteryzują się energooszczędnością, a także podkreślają nowoczesny design samochodu.