Lampy LED cieszą się coraz większą popularnością w reflektorach i tylnych światłach samochodów ze względu na ich efektywność energetyczną i trwałość. Jednak warto pamiętać, że nie są one całkowicie pozbawione wad. Częstym problemem jest migotanie LED-ów, co może być nie tylko irytujące, ale także potencjalnie niebezpieczne dla kierowcy i innych użytkowników drogi. Ten problem może wystąpić z różnych powodów, w tym z wahań napięcia lub niekompatybilnych systemów okablowania w starszych pojazdach.
Kolejnym typowym problemem lamp LED w samochodach jest odprowadzanie ciepła, a właściwie jego brak. Chociaż diody LED wytwarzają mniej ciepła w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami, nadal generują nawet minimalną ilość, którą należy odpowiednio rozproszyć, aby zapobiec przedwczesnej awarii. Nieodpowiednie systemy zarządzania ciepłem mogą skutkować przegrzaniem diod LED, powodując ich przyciemnienie lub całkowite spalenie.
Ponadto podczas instalowania w samochodach nieoryginalnych lamp LED mogą pojawić się problemy ze zgodnością. W niektórych pojazdach mogą wystąpić komunikaty na desce rozdzielczej o błędnych żarówkach. Niedogodności te często wynikają z niedopasowania wymagań elektrycznych lampy LED i wymagań systemu komputera pokładowego pojazdu.
Jak sprawdzić, czy dana usterka wymaga wizyty w warsztacie? Zacznij od sprawdzenia bezpiecznika — często pomijany, przepalony bezpiecznik może być główną przyczyną awarii lampy LED. Znajdź skrzynkę bezpieczników w pojeździe i sprawdź odpowiedni bezpiecznik pod kątem niedziałających świateł. Jeśli stwierdzisz, że jest przepalony lub uszkodzony, wymień go na nowy o tej samej wartości znamionowej i sprawdź, czy to rozwiązało problem.
Następnie sprawdź połączenia przewodów — luźne mogą powodować okresowe awarie lub całkowite wyłączenie lamp LED. Rozpocznij od wizualnej kontroli całego okablowania wokół problematycznego obszaru lampy pod kątem oznak zużycia i korozji. Upewnij się, że nie ma odsłoniętych przewodów, które mogłyby stykać się z innymi metalowymi powierzchniami. Skontroluj też napięcie zasilania za pomocą multimetru ustawionego na tryb napięcia stałego. Oceń, czy po włączeniu do diod LED dociera odpowiednie napięcie. Podłącz jeden przewód multimetru do masy (zacisk ujemny) i dotknij drugiego przewodu w każdym dodatnim punkcie połączenia szeregowo, włączając jednocześnie odpowiednie światła indywidualnie z wnętrza pojazdu.
To właściwie wszystkie kontrole, które możesz przeprowadzić bez specjalistycznego sprzętu. Jeśli nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, poszukaj pomocy u specjalistów z zakresu regeneracji reflektorów i naprawy samochodowych LED-ów.