Ludzkie oko i postrzeganie światła
Ludzkie oko to niewątpliwie jedne z najważniejszych narządów ludzkich. Zdrowe oko dostarcza człowiekowi około 80% o otoczeniu, w którym się znajduje. Bodźce rejestrowane przez narząd wzroku, dzięki procesom zachodzącym w mózgu są analizowane i przetwarzane w taki sposób, aby człowiek mógł rozumieć otaczającą go przestrzeń. Za postrzeganie światła (fal elektromagnetycznych) odpowiedzialne są w oku dwa receptory: czopki i pręciki.
- Pręciki – to receptory o dużej wrażliwości na światło, przystosowane do postrzegania obrazu czarno-białego. Receptory te mają zdolność rejestrowania nawet pojedynczych fotonów. By umożliwić wzrokowi dostosowanie się do widzenia w ciemności, odbiór światła musi zostać całkowicie wyeliminowany, niestety jednak dzieje się to kosztem ostrości widzenia. Wchodząc z jasnego oświetlonej przestrzeni do ciemnego pomieszczenia, oko ludzkie potrzebuje czasu, aby przystosować się do panujących warunków. Analogiczną sytuację możemy zaobserwować w przypadku oślepienia kierowcy przez nadjeżdżający z przeciwka pojazd. Aby uniknąć niebezpieczeństwa, niezwykle ważne jest odpowiednie wyregulowanie reflektorów samochodowych. Warto pamiętać, że pręciki są niezwykle wrażliwe na światło niebieskie.
- Czopki – w przeciwieństwie do pręcików, czopki odpowiadają za widzenie w jasnym świetle i odbieranie fal światła o różnych długościach (kolory niebieski, zielony i czerwony). Czopki dostosowują się do zmian natężenia światła około czterokrotnie szybciej niż pręciki, dzięki czemu wychodząc z zacienionego otoczenia, pozwalają na dużo szybszą akomodację i ostrość widzenia niż w odwrotnym przypadku. Duża czułość na światło powoduje, że bodźce świetlne odbierane są bardzo intensywnie, a zbyt jaskrawe światło może spowodować przesycenie receptorów doprowadzając do jaskrawej aury a w konsekwencji do oślepienia.
Temperatura barwy i rozproszenie światła
Najkorzystniejszą dla ludzkiego wzroku jest temperatura światła zbliżona do barwy światła dziennego. Zwykłe żarówki i halogeny emitują dość ciepłą barwę światła (2500-3000K), żarówki specjalne o białej barwie to około 4000K, natomiast żarówki ksenonowe o chłodnej barwie, najbardziej zbliżonej do światła dziennego to 5000-6500K. Światło niebieskie i fioletowe to najkrótsze fale charakteryzujące się jednak największym rozproszeniem, mają niewielki wpływ na kontrast widzenia, i nie wpływają w znacznym stopniu na rejestrowane bodźców przez pręciki, osłabiają jednak wrażenie świetlne w ciągu dnia.
Aby zadbać o komfort i bezpieczeństwo użytkowników, uniknąć niebezpieczeństwa oślepienia innych kierowców, należy bezwzględnie zadbać o odpowiednią temperaturę barwy i natężenie światła reflektorów. Należy dostosować je do obowiązujących przepisów i warunków panujących na drodze.