Jak zbudowane są ksenony?
Elementem emitującym światło, umieszczonym w reflektorach ksenonowych, jest palnik wyładowczy. Jego zewnętrzna budowa przypomina żarówkę, ale tak naprawdę konstrukcyjnie jest to zupełnie inne urządzenie. W przypadku reflektorów we wnętrzu bańki znajduje się ksenon, który jest elementem odpowiadającym za emisję światła pod wpływem wysokiego napięcia. Napięcie to, przesyłane przez przetwornik współpracujący z reflektorem, zwykle ma moc 20 000 V. Reflektory ksenonowe dostępne na rynku, można podzielić na dwa rodzaje:
Oba rodzaje reflektorów ksenonowych posiadają przetworniki wysokiego napięcia prądu zmiennego, układ zabezpieczający oraz zapłonnik, przekazujący prąd. Po przekazaniu prądu do bańki ksenonowej następuje zapłon gazu, który się w niej znajduje.
Jeżeli natomiast chodzi o różnice, to reflektory odbłyśnikowe posiadają stałą przesłonę, ograniczającą efekt samooślepiania. Z kolei palniki wykładowcze, znajdujące się w reflektorach soczewkowych, pozwalają na dokładniejsze wyznaczanie granicy światła i cienia.
Czym biksenony różnią się od ksenonów?
Reflektory biksenonowe uznawane są za odmianę ksenonów. Różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami reflektorów jest taka, że w przypadku biksenonów, gaz (ksenon) używany do zapłonu, znajduje się nie tylko w światłach mijania, ale też drogowych. We wszystkich produktach zawierających ksenon barwa światła jest taka sama, a strumień świetlny, który dają reflektory ksenonowe, wyróżnia się intensywnością, dającą doskonałą widoczność.
Biksenony można dostać zarówno w formie cyfrowej, jak i analogowej. Cyfrowa wersja cieszy się większym zainteresowaniem kierowców, ponieważ korzystając z niej można liczyć na mniejsze zużycie paliwa. Dzięki temu, mimo tego, że wersja cyfrowa jest droższa, to pozwala na oszczędzanie, związane z mniejszym spalaniem.
Które rozwiązanie wybrać do swojego samochodu?
Podejmując decyzję o zakupie konkretnych rodzajów żarówek, warto zastanowić się, na czym dokładnie nam zależy. Przykładowo, biksenony pozwalają na obsługiwanie dwóch rodzajów reflektorów, za pomocą jednego źródła światła, co pozwala oszczędzić energię. Może się jednak okazać, że z jakiegoś powodu preferujesz oddzielne źródła światła. W takiej sytuacji klasyczne ksenony będą lepszym rozwiązaniem. W tym miejscu warto podkreślić, że niezależnie od tego, na jaki rodzaj żarówek się zdecydujesz, pamiętaj, żeby zawsze wymieniać je parami.
Żarówki ksenonowe emitują bardzo mocne światło, które z czasem nieco przygasa. Wymieniając tylko jedną żarówkę zwiększasz szansę na to, że jeden reflektor będzie świecił mocniej niż drugi, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.