Nie da się ukryć, że ksenony to świetnie rozwiązanie dla pojazdów samochodowych. Przede wszystkim należy pamiętać o ilości generowanego światła. Jest go znacznie więcej niż w przypadku innych żarówek. Dodatkowo nie można zapomnieć o dość dużej trwałości. Mówi się o tym, że średnia żywotność ksenonów wynosi około 2000 godzin, a w przypadku zwykłej żarówki jest to jedynie 500 godzin. Różnica jest zatem kolosalna.
Kolejną zaletą jest ilość zużycia energii. W przybliżeniu jest to 35 W. To znacznie mniej, niż w przypadku standardowej żarówki, bowiem tam mamy do czynienia z wartościami z zakresu 50-100 W. Warto wspomnieć o barwie światła, waha się ona od 4500 do 6500 st. K. Dzięki temu widoczne jest ponadprzeciętnie jasne, białe lub niebieskawe światło, które to zapewnia idealną widoczność w nocy.
Aby zrozumieć, jak wytrzymałe są ksenony, warto założyć hipotetyczną sytuację. Jeździmy samochodem głównie po mieście, ale zdarzają się także wyjazdy w dalsze trasy. Przez ten cały czas włączone mamy światła mijania. Wówczas możemy stwierdzić, że średnia prędkość jazdy wynosi około 30 km/h. Biorąc pod uwagę tą hipotetyczną wartość, możemy założyć, że na komplecie palników jesteśmy w stanie przejechać 90 tys. km, co tak naprawdę w większości przypadków stanowi 4-6 lat użytkowania pojazdu. Niestety ksenony działają na innej zasadzie niż klasyczne żarówki. Wraz z ich użyciem maleje ilość emitowanego światła. Dlatego już po ok. 1500 godzin świecą one gorzej niż nowe. Jest to zauważalne już na pierwszy rzut oka. Co prawda i tak zapewniają większą jasność niż żarówki halogenowe, jednak nikt nie powinien zwlekać z wymianą ksenonów dla własnego bezpieczeństwa.
Należy pamiętać, że w reflektorach ksenonowych regularnie zużywają się odbłyśniki. Klosze lamp, które wykonane są ze specjalnego poliwęglanu matowieją. Ze względu na dużą temperaturę pracy ksenonów, częstym zjawiskiem jest wypalenie lamp w takim stopniu, że nowe palniki nie są w stanie zagwarantować odpowiedniego oświetlenia drogi.
Najważniejszy jest odpowiedni dobór ksenonów. Istotna może okazać się informacja o rodzaju żarników, które występują na rynku. Niezależnie od modelu, każdy posiada oznaczenie i delikatnie różni się budową. D1, D3 i D5 mają wbudowany zapłonnik, natomiast D2 i D4 nie mają zapłonnika. Optymalnym rozwiązaniem jest jednak wymontowanie starego ksenonu i sprawdzenie odpowiedniego kodu, który wybity jest na obudowie.
Pamiętaj też, że reflektorów nie musisz od razu wymieniać na nowe. W wielu przypadkach wystarczy skorzystanie z usług firmy Auto Gamma. Zajmujemy się regeneracją, naprawami i przerabianiem lamp.