Ozon jest odmianą tlenu, która składa się z trójatomowych cząsteczek. Posiada silne właściwości dezynfekujące. Ozon potrafi utleniać mikroorganizmy, wykazujące się szczególną szkodliwością dla zdrowia. Jednak jego wysokie stężenie stanowi poważne zagrożenie dla wszystkich organizmów żywych.
Podwyższone stężenie ozonu pozwala na zdezynfekowanie wnętrza pojazdu, przez co zanikają nieprzyjemne zapachy. Znajduje on zastosowanie podczas usuwania dymu papierosowego, spalenizny czy zapachów wywołanych remontem. Pomaga w wyczyszczeniu i udrożnieniu kanałów wentylacyjnych.
Taki proces nie jest niczym nowym. Od dawna prym w czynnościach ozonowania wiodą firmy, świadczące serwis klimatyzacji. Samo ozonowanie to jedna z najbardziej popularnych metod usuwających nieprzyjemne zapachy z kabiny pojazdu. Co ciekawe, dopiero teraz dostrzeżona została kolejna funkcja tej czynności, czyli walka z drobnoustrojami.
Aby przeprowadzić proces ozonowania niezbędne będzie specjalistyczne urządzeniem – ozonator. Jest ono uruchomione na z góry określony czas, podłączając go do źródła zasilania. Wzrost stężenia ozonu jest skutkiem wyładowań elektrycznych, które zachodzą w ozonatorze. W ten sposób powierzchnia zostaje zdezynfekowana.
Gdy w samochodzie klimatyzacja ustawiona jest na najniższą możliwą temperaturę. Kolejnym wymogiem jest zamknięty obieg powietrza w pojeździe. Cały proces trwa minimum 15 minut. Wszystko zależy jednak od wydajności posiadanych urządzeń, rozmiaru dezynfekowanych powierzchni oraz stopnia zagrzybienia klimatyzacji. Na zakończenie, kabina musi zostać wywietrzona, co doprowadzi do spadku stężenia ozonu do nominalnych wartości.
Duża liczba przedsiębiorstw reklamuje się tym, że przeprowadzany przez nie zabieg ozonowania zabija wirusy. Uważają one, że jeśli ozon działa zabójczo na wirua SARS-CoV-1, to będzie wykazywać te same właściwości w stosunku do wirusa SARS-CoV-2. Jednak specjaliści nie podzielają tego zdania i zalecają ostrożność w wyborze tak reklamujących się firm.