Domowe sposoby na lakierowanie auta? Można je włożyć między bajki. Nie istnieją bowiem metody, które w domowych warunkach pozwolą na trwałe, dokładne i dobre malowanie samochodu. Korzystając z internetowych poradników możemy jedynie jeszcze bardziej zniszczyć, już i tak zużytą karoserię. Konieczne jest więc udanie się do dobrego zakładu, oferującego profesjonalne lakierowanie.
W przypadku lakierowania niezbędna jest ogromna precyzja oraz stalowe nerwy – tak naprawdę wystarczy jeden niewłaściwy ruch, żeby zniweczyć całą pracę. I właśnie dlatego nie są to oczywiście tanie usługi, w końcu profesjonalizm i jakość są w cenie (koszt malowania całego auta może wynosić nawet 5 tysięcy złotych). Jeśli jednak zależy nam na dobrym wyglądzie samochodu, jest to naprawdę jedyne rozwiązanie.
Zdarza się również, że decydujemy się na malowanie tylko jednego elementu (szczególnie kiedy tylko on uległ uszkodzeniu, a my nie chcemy wydać dużo pieniędzy). Jest to opcja oszczędna, lecz do jej wykonania niezbędny jest naprawdę porządny warsztat lakierniczy. Tak naprawdę wystarczy drobna różnica w kolorze między daną częścią samochodu a pozostałymi elementami, żeby było to zauważalne. A takiego efektu raczej chcemy uniknąć. Dobry fachowiec dobrze dobierze lakier, a także potrafi odpowiednio zatuszować uszkodzenia lakieru. Bezpieczniejsze, chociaż droższe jest więc lakierowanie całego auta. Dzięki niemu karoseria będzie wyglądała jak nowa!
Malowanie samochodu nie jest prostą czynnością. Składa się z kilku etapów, a także wymaga czasu. Tradycyjnie lakierowanie rozpoczyna się od demontażu wszelkich elementów, które można wyjąć oraz zabezpieczenia szyb. Następnie wykonuje się matowienie – ścieranie lakieru – do czego używa się dopasowanego odpowiednio papieru ściernego.
Kolejnym krokiem jest uzupełnianie ubytków lakierem bazowym (te mniejsze) lub przez szpachlowanie (jest bardziej skomplikowane, gdyż konieczne jest wówczas ponowne ścieranie, do momentu kiedy powierzchnia będzie idealnie gładka). Niezbędne jest również oczyszczenie i odtłuszczenie karoserii, a następnie nałożenie podkładu. Po jego wyschnięciu należy go oszlifować i ponownie oczyścić. Dopiero wtedy jest gotowy na przyjęcie koloru. Po malowaniu samochodu i jego dokładnym wyschnięciu, ponownie potrzebne jest szlifowanie i oczyszczenie.
I ostatnia rzecz – klar, czyli bezbarwny lakier, odpowiedzialny za połysk, a także zabezpieczający samochód. Brzmi skomplikowanie? I takie właśnie jest. Dobry lakiernik posiada odpowiednią wiedzę, umiejętności i praktykę, a cały proces jest czasochłonny. Dlatego lakierowanie jest tak drogie. Trzeba też pamiętać, że tak naprawdę nie ma lepszej opcji przy całościowej zmianie koloru auta. Inne sposoby, choćby oklejanie folią lub powlekanie gumą, może trwają krócej, ale karoseria jest po nich mało odporna na uszkodzenia. Są to też mało trwałe metody.